הבינה המלאכותית משבשת את יחסי הכוחות בין ענקיות הטכנולוגיה

עידן בר, מנהל תחום OCR ו-NLP ומרכז התמחות AI image
עידן בר, מנהל תחום OCR ו-NLP ומרכז התמחות AI

לרוב אני לא נוטה להשתמש במילים מיליטנטיות כמו מלחמה, בעיקר בגלל שיש להן משמעות שלילית מאוד, אבל מה שקורה עכשיו בעולמות הבינה המלאכותית היא מלחמה לכל דבר. אם למישהו היה ספק עד כמה בינה מלאכותית יכולה להיות בגדר חדשנות משבשת, העובדה שהוצאת ChatGPT לאוויר העולם הצליחה לערער את ההגמוניה הבלתי מעורערת של Google בעולמות חיפוש ואחזור המידע מהאינטרנט, מוכיחה זאת.

התגובות האחרונות של מנכ”ל Google, סונדר פיצ’אי, ל-ChatGPT רק מוכיחות שמדובר בחדשנות משבשת. תחילה, הגדירו את המצב כ-“code red”, התייחסות משמעותית, מעט מיליטנטית אפילו, לאיום שמערכת ChatGPT מהווה על העסקים של החברה. לאחר מכן, פנו לשתי אגדות ב-Google, שני מקימי החברה לארי פייג’ וסרגיי ברין, שיעזרו בהתמודדות עם האיום החדש. לפי מספר כתבות ומאמרים, החברה הקצתה צוותים רבים כדי לתת מענה מהיר ככל האפשר ל-ChatGPT ולפני מספר ימים הכריזו ב-Google על הפיתוח המתחרה שלהם ל-ChatGPT, Bard, ה”משורר”, המתבסס על תשתית מודלי השפה של החברה לאפליקציות דיאלוג (Language Model for Dialogue Applications- LaMDA).

המקרה הזה מעלה מספר נקודות מעניינות.

הנקודה הראשונה היא שאין ארגון שחסין בפני חדשנות משבשת. לא משנה עד כמה לארגון מסוים יש הגמוניה בשוק, כמה שנים הוא עובד בו או כמה לקוחות משתמשים בפתרון שלו. מספיקה התפתחות טכנולוגית אחת שתהפוך את הפתרון שלו למיושן ולא יעיל.

""

הנקודה השנייה היא שלפעמים החדשנות באה לידי ביטוי לא בבינה המלאכותית עצמה, שאומנה ונבנתה בצורה חדשנית, אלא ביכולת לתת מענה אופטימלי הוליסטי לצורך אמיתי. ChatGPT לא הציגה שינוי טכנולוגי משמעותי. מדובר בעטיפה של מנועים שונים שמוכרים בעולמות עיבוד השפה הטבעית (NLP) כבר שנים. החדשנות באה לידי ביטוי ביצירת מערכת הרמונית שמאפשרת למנועים האלו לעבוד בסינרגיה אחד עם השני ובהנגשת התוצרים שלה בצורה כל כך פשוטה למשתמש שאין סיכוי שלא ירצה להשתמש בה. חשוב להבין- ב-Google יושבות קבוצות מחקר מהמובילות בעולם בתחום ה-NLP ולחברה קיים מרכיב פתרון משל עצמה העומד מול כל מרכיב של ChatGPT. OpenAI השכילה לזהות צורך ספציפי והייתה הראשונה לתת לו מענה, זה הכל.

הנקודה השלישית היא סוגיית השיווק. כשאני מדבר עם מקבילים בכנסים או סתם בשיחות מסדרון, כולנו מסכימים שלא מדובר פה בטכנולוגיה חדישה או אפילו התפתחות משמעותית בפן המחקרי שלה. פשוט ארזו יחד כמה מודלים. לא יכולתי שלא לתהות איך זה שונה מאינטגרציה של כלי בינה מלאכותית במערכות של לקוחות, בצורה הרמונית ושעונה על הצרכים שלהם, שאנחנו כבר מבצעים היום? התשובה לכך פשוטה. השיווק של ChatGPT כמערכת כל יכולה, מעין אורקל שאפשר לשאול אותו כל שאלה שרוצים ולקבל תשובה קוהרנטית, אבל שגם יש לה את הענוה והיושרה להגיד שאולי היא טועה, פשוט הפכה אותה מעוד סתם מערכת חדשנית לחדשנות משבשת אמיתית.

עולם הבינה המלאכותית מתקדם בקצב מסחרר והמגמה רק הולכת ונהיית תלולה יותר. לא הספקתי לסיים לכתוב וכבר יצא עוד פרסום לפיו חברת באידו הולכת לפרסם את הגרסה שלה ל-ChatGPT, פרסום שגרר קפיצה של 15% במניות החברה. המגמה הזאת מלמדת אותנו בצורה חד משמעית- מי שלא ישקיע בחדשנות, יאמץ כלים חדשניים, יהיה דינאמי ויתאים את עצמו למציאות המשתנה, יידחק ע”י אלו שיעשו זאת. אפילו אם אתם Google.

רוצים לשמוע עוד?

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל השדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

*
*
*
*