Close
שליחת קורות חיים

פלטפורמת ענן - דרך המלך המקשרת בין ה-IT לשיווק

31/12/2014

מאת: אודי אילון, מנהל מטריקס דיגיטל
 
לאורך שנים מחלקת השיווק בארגון לא היתה צרכן עיקרי של שירותי מחלקת מערכות המידע. למעט מערכת CRM ואתר אינטרנט שהוקם אחת למספר שנים, שירתו אנשי ה-IT בעיקר מחלקות אחרות וכמובן את תשתיות המחשוב של הארגון כולו. עידן הדיגיטל שפרץ בעוצמה לחיי הצרכנים ובעקבות זאת גם לארגונים שינה את המצב מקצה לקצה, וכך גם את מערכת היחסים בין אנשי השיווק לאנשי מערכות המידע בארגונים.
אנשי השיווק מעוניינים להגיע אל הלקוח שלהם בכל ערוצי הדיגיטל האפשריים, בצורה מהירה, חדשנית, ועם תגובתיות לשינויים ואופטימיזציה על בסיס יום יומי, ומנגד אנשי מערכות המידע מורגלים לתוכניות עבודה רב שנתיות, עם איפיונים והטמעות ארוכות טווח של מערכות עתירות משאבים מבוססות תשתיות וקוד. שיטות העבודה ותפיסות שונות אלו מייצרות התנגשות על בסיס יום-יומי עד כדי כך שמחלקות השיווק בוחרות לעיתים לפעול עצמאית, לרבות בהטמעה של מערכות ואפליקציות לניהול פעילות הדיגיטל שלהם בארגון. לעיתים אף קורה שהשיווק פועל מבלי ליידע בכך את אנשי מערכות המידע  ותוך חשיפת הארגון לסיכונים משמעותיים כגון איומי סייבר ואיבוד מידע ונתונים חשובים.
אודי אילון, מנהל מטריקס דיגיטל, גוף פתרונות הדיגיטל לחברות וארגונים של חברת מטריקס, מכיר מתוקף תפקידו וניסיונו את שני הצדדים מצוין וגם את האתגרים של כל אחד מהם בעבודה המשותפת.
"הדיגיטל טרף את הקלפים בעבודה של אנשי מערכות המידע מול אנשי השיווק", אומר אילון. "שני הצדדים מבינים כי פעילויות הדיגיטל הן הכרחיות כיום כי הן מסייעות לארגון להשיג את יעדיו העסקיים. אנשי השיווק מבחינתם רוצים להשיק קמפיינים על בסיס יום-יומי באמצעות אפליקציות מובייל ופייסבוק, אתרי אינטרנט ופעילות חכמה ברשתות חברתיות שמחוברת גם למערכות המידע הפנימיות. מבחינת אנשי השיווק פרויקט של חצי שנה הוא נצח, בעוד מבחינת מערכות המידע זה נחשב לפרויקט קצר".
כדי לפתור את המורכבות נדרשו מנהלי השיווק ומערכות המידע לחשוב על דרכים בהן יוכלו לפעול לשביעות הרצון של שני הצדדים. את 'דרך המלך' הם מצאו באמצעות פלטפורמת הענן (Cloud).
"הצורך לעבוד בצורה איטרטיבית, גמישה ומהירה, שמאפשרת להשיק קמפיינים עם נוכחות דיגיטלית מקצה לקצה על בסיס יום –יומי תוך יכולת תגובה לשינויים מתבקשים ואופטימיזציה, קיבל מענה מלא ואיכותי באמצעות הענן" מציין אילון.
"בזכות הענן", מסביר אילון, "אנשי השיווק משיקים בכוחות עצמם אתרי אינטרנט, דפי נחיתה, אפליקציות מובייל ופייסבוק, באופן מהיר עם תלות מינימאלית באנשי מערכות המידע. הם יכולים להשיק קמפיין דיגיטל תוך ימים ואף שעות בודדות. הם יכולים לעשות זאת תוך כדי תנועה עם ' השקה שקטה' ולאחר שבוחנים אפקטיביות ראשונית של הקמפיין לעשות עוד אופטימיזציה במידת הצורך, שתשיג את היעדים הנדרשים. כל זאת תוך שהם מרוויחים גם בקרה וליווי מצידם של אנשי מערכות המידע ואפשרות אינטגרציה למערכות הפנימיות בארגון כדוגמת ה-CRM, מה שמאפשר לאסוף בצורה מובנית ויעילה את המידע מכל נקודות הממשק עם הלקוח. מידע שמייצר תובנות עסקיות", מסכם אילון.
חברה בינלאומית מובילה, שמכירה מקרוב את היתרונות העצומים בניהול פעילות הדיגיטל בענן היא חברת מיקרוסופט,  שפיתחה את פלטפורמת הענן המובילה לשימושים עסקיים Microsoft Azure   וגם משתמשת  בה בעצמה  לניהול כל פעילויות הדיגיטל והשיווק שלה.
שלי גבריאל, מנהלת השיווק של פלטפורמת הענן במיקרוסופט, מסבירה איך זה עובד:
"ככל שתחום הדיגיטל תופס חלק ניכר בתמהיל השיווק של חברות, מחלקות השיווק מבינות כי קמפיינים דיגיטליים מוצלחים חייבים להתבסס על פלטפורמה מצויינת. לכן, עבודה צמודה של מחלקת השיווק וה-IT  הופכת לקריטית. הענן מספק פתרון מושלם לשתי המחלקות ליישום קמפיינים דיגיטליים אפקטיביים, עשירים ומכווני לקוח.   
Microsoft Azure, פלטפורמת הענן של מיקרוסופט, מספקת את כל אבני הבנייה הדרושות לקמפיין דיגיטלי. ראשית, היא מאפשרת ליצור ולהריץ קמפיינים, אתרים ואפליקציות אשר יתאימו לכל מכשיר ולכל סביבה דיגיטלית, במהירות ובעלות נמוכה. שנית, היא מאפשרת לאחסן את כמויות המידע הנצברות במהלך הקמפיינים הדיגיטליים, לנתח את המידע  ולהפיק תובנות יקרות ערך עבור מחלקות השיווק.
אילו יתרונות ניתן להשיג באמצעות יישום פעילות הדיגיטל על פלטפורמת הענן?
"ניהול פעילויות השיווק הדיגיטלי על גבי Microsoft Azure חוסך את הצורך בהקמת תשתית מחשוב, מקל בכך על אנשי מערכות המידע ומקצר את זמן ההשקה של הקמפיינים. תוך מספר שעות ניתן לעלות לאוויר עם קמפיין דיגיטלי מקצה לקצה. כל זאת, בעלות נמוכה משמעותית לעומת חלופות אחרות. אנשי מערכות המידע נהנים מתמיכה של 24/7 עם SLA מובטח וכך הם יכולים לתת מענה מצוין לאנשי השיווק.
כמו כן, פלטפורמת Microsoft Azure מבטלת את אלמנט הסיכון שקיים בקמפיינים דיגיטליים. במידה וקמפיין מצליח והופך וויראלי, פלטפורמת Microsoft Azure יודעת להתאים את כמות המשאבים הנדרשים מצד האפליקציות ואתרי האינטרנט , ולא נוצר מצב בעייתי  כמו מערכות שקורסות עקב עומס או בעיות של ביצועים. בנוסף, מאחר שהחיוב ב-Microsoft Azure הוא על פי שימוש בהתאם לצריכה בפועל, אין צורך להשקיע מראש בתשתיות רבות ויקרות אשר יתכן ולא יהיו בשימוש במידה והקמפיין לא הצליח.  
מרכיב חשוב לא פחות הוא ההתמודדות עם המידע שנצבר במהלך הקמפיין סביב פעילות הלקוחות. מידע זה הוא קריטי בקמפיינים שיווקים ומאפשר להתאים לללקוחות את המוצרים והשירותים העתידיים שיוצעו להם. עבודה צמודה עם ה-IT בארגון וניהול הפעילויות ב-Microsoft Azure מונע את הצורך בהוצאת קמפיינים לגופי צד ג' ומשאיר את המידע רב הערך שנאסף ונשמר בתוך הארגון.
פלטפורמת Microsoft Azure מציעה  גם כלי BI שמספקים מענה לעיבוד וניתוח הנתונים אשר נאספו במהלך הקמפיין במטרה לייצר תובנות עסקיות לארגון. כלי ה-BI מתממשקים לכל המערכות שמחלקת השיווק עושה בהן שימוש בעבודתה עם הלקוחות,  והם מאפשרים לקבל תמונה אחידה, מלאה ורלוונטית על כל לקוח.
אילו פעילויות דיגיטל ושיווק מיקרוסופט מיישמת על גבי פלטפורמת הענן Azure?
"גם אנחנו במיקרוסופט העולמית וכן במיקרוסופט ישראל משתמשים ב-Azure לצורכי פעילות הדיגיטל שלנו. אנו מנהלים על גבי הפלטפורמה אתרי אינטרנט, אפליקציות ברשתות חברתיות, אפליקציות מובייל, בלוגים ונכסים דיגיטליים נוספים של מותגי ענק כגון: Office, Skype, Xbox ועוד, שאליהם נחשפים מיליוני משתמשים.
 Microsoft Azure מאפשרת לנו להגיע ללקוחות שלנו בכל סביבה דיגיטלית, על גבי כל מכשיר ופלטפורמה. היא מספקת לנו שלושה יתרונות מרכזיים: ראשית, ה-time to market של כל קמפיין מסתכם בימים ולעיתים שעות. שנית, היא מהווה בסיס לחדשנות. אין רעיון שיווקי שלא ניתן לביצוע והעושר של הקמפיינים הדיגיטליים שאנו יכולים להקים הופך אותם לאפקטיביים מאי פעם. שלישית, בעזרת כלי BI וחיבור למערכות CRM ומערכות מוכוונות לקוח אחרות אנו מסוגלים ליצור קמפיינים מותאמים ללקוח עם חוויה פרסונאלית מלאה. אלו יתרונות ויכולות שכל חברה רוצה להשיג, לרבות מיקרוסופט, ועם Microsoft Azure זה אפשרי וקל ליישום.