Close
שליחת קורות חיים

10 קווים מנחים לעיצוב ממשק משתמש מנצח

25/10/2016

10 עקרונות ברזל לממשק משתמש נכון ואפקטיבי

מאת הדר קמינסקי, מומחית חווית משתמש ב-matrix experience
אחד המרכיבים החשובים ביותר בפיתוח מוצר טכנולוגי וזירות דיגיטליות, הוא עיצוב חווית המשתמש. חוויית משתמש טובה ויעילה, עונה במדויק על כל צרכי המשתמש בפשטות ובנוחות, ומבטיחה לרוב את שביעות רצונו. אומנם אין עדיין מתכון אחד בטוח לעיצוב ממשק משתמש מנצח בכל זירה דיגיטלית, אבל עדיין יש קווים מנחים שאם תפעלו על פיהם, אתם בהחלט בדרך הנכונה.
כך תעשו זאת נכון וטוב יותר:
1. נראות מצב המערכת
שימרו על המשתמשים מעודכנים לגבי מה שקורה בתוך המערכת. אם המערכת בטעינה – הוסיפו loader, אם המשתמש עבר טאב – סמנו את הטאב הנבחר. אם הוא שגה במילוי טופס, הוסיפו שגיאה אינפורמטיבית ליד השדה הרלוונטי.
2. התאמת המערכת לעולם האמיתי
המערכת צריכה להיות תואמת את סביבת המשתמש. המילים, הרעיונות והשפה צריכים להיות מוכרים לו. המידע אשר מוצג למשתמש צריך להתאים לסדר ולהגיון שבו הוא רגיל לראות ולחוות דברים. דאגו להתעדכן בשפה ובדרך הפניה המקובלת בזירות הדיגיטל השונות בכדי להישאר אטרקטיביים בעיני המשתמשים.
3. שליטה וחופש של המשתמש
לעיתים, משתמשים מגיעים לפונקציות במערכת בטעות ומתקשים לצאת מהן. דאגו שתהיה להם אופציה לחזור למצב הקודם (כמו לחצן Back או Undo).
4. עקביות
חשוב לשמור על נוסח אחיד. משתמשים אינם צריכים לתהות האם מילים, סיטואציות, או פעולות שונות הם בעלי אותה המשמעות. למשל, כפתורים עם התנהגות דומה ימוקמו במקום זהה וקבוע ויראו אותו הדבר. העיקרון עובד גם הפוך. אל תשתמשו באותה הנראות לשתי פונקציות שונות. למשל, אייקון של זכוכית מגדלת לא ישמש גם לחיפוש וגם לזום. עיקרון זה תקף לנראות, למיקום ולמיקרו-קופי. במידה ויש מספר אנשים אשר עובדים על המוצר, כדאי ליצור Style guide.
5. מניעת טעויות
שימרו על עיצוב זהיר, אשר נועד למנוע טעויות ובעיות. כך תחסכו מהמשתמש להסתבך בתוך ממשק המשתמש. על-ידי בדיקת פעולות המשתמש, העלמת אופציות לא הגיוניות והפיכת אפשרויות מסוימות ל-Disabled, תוכלו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם שגיאות.
6. זיהוי והתאוששות מטעויות
גם אם עשיתם את מירב המאמצים להימנע מטעויות – הן תקרנה. דאגו שהמשתמש ידע מה הבעיה וכיצד ניתן להתאושש ממנה. במידה ותקפיצו פופ-אפ עם הודעת שגיאה לא מובנת וכפתור O.K, לא יהיה למשתמש מושג כיצד להתמודד עם הבעיה.
7. זיהוי, לא זיכרון
הפחיתו למינימום הנדרש את ההסתמכות על זיכרון המשתמש. גם אם מדובר בתהליך של שלושה שלבים קצרים, אסור לצאת מנקודת הנחה שהמשתמש יזכור בסוף התהליך מה הוא בחר בשלב הראשון. אל תוסיפו עומס קוגניטיבי על המשתמש בנוסף למשימות אותן הוא צריך לבצע.
8. גמישות ויעילות בשימוש
קיצורי דרך. קליק ימני או קיצורי מקלדת זו דרך מעולה לעזור למשתמשים שלכם. אמנם המשתמשים החדשים יותר לא ישתמשו באופציות הללו, אך בעבור משתמשים מנוסים, קיצורי הדרך יועילו את האינטראקציה עם ממשק המשתמש, וישפרו את החוויה.
9. עיצוב אסתטי ומינימליסטי
גירמו למוצר שלכם להיראות טוב. מסכי המערכת צריכים להכיל אך ורק מידע רלוונטי. כל פיסת מידע מיותרת, מעמיסה על יחידות המידע החשובות ומפחיתה מהנראות שלהן. הורידו כל מה שאינו חשוב. בנוסף, הימנעו מקווים ומסגרות, במקומם השתמשו ברווחים וכל המסכים שלכם יראו הרבה יותר נקיים, אסתטיים וידידותיים למשתמש.
10. עזרה ותיעוד
מערכת המסבירה את עצמה, עדיפה על פני מערכת מסורבלת עם הוראות הפעלה מפורטות מאוד. אך לפעמים, צריך עזרה מקומית בשלב מסוים בתהליך ובמקרה הזה, תיעוד קצר וחיפוש פשוט של השלבים הקונקרטיים לביצוע יכול לסייע רבות.